Del 1 av Parfymfria Produkter....

Det är lika bra att dela in hela denna grej i olika delar.
För det finns mycket att skriva om.
 
Och då kommer det se ut såhär:
Grundbasic/Lite info om mig
Vad använder du på kroppen
Allting annat i hemmet.
Smink/Hudvård
 
If you want to read this in English, please Copy and Paste to Google Translate
(This is going to be far too long if im gonna write this in English too<3)
 
 
Så häng med

Och som sagt i dagens inlägg tänkte jag skriva om lite basic om allergi och lite om mig själv.
(Jag skriver allt det här från egen erfarenhet, med lite fakta från olika källor)
 

Jag lider av både Astma och Allergi.
Men jag har haft det här sen jag föddes, 
så jag har vant mig vid min sjukdom/handikapp.
För det är faktiskt nästan så att man kan räkna detta som ett handikapp,
eftersom man blir så beroende av omgivningen.
 
Jag är tvungen att ta medecin varje dag för att jag skall kunna leva ett så normalt liv som möjligt.
Det är tufft, men man måste ha en positiv syn på livet.
 
Eftersom jag inte kan göra allting på grund av min allergi,
så har jag försökt att bli en livsnjutare och njuta utav minsta lilla grej som kan göra en glad!
Och jag är oerhört tacksam för hur mitt liv ser ut just nu <3
 
 
Jag har utvecklat allergi mot rätt mycket saker i mitt liv.
Men dom tre värste grejerna är:
Parfym
Nötter
Cigarettrök
 

Jag kan inte använda nånting som innehåller parfym eller någon form av doft i sig.
Det är även därför jag har problem med att gå i affärer som t.ex. Åhlens.
 
Men..... Jag är inte en person som sätter mig ner och tycker synd om mig själv för att jag inte kan göra sånt som 'alla andra' kan göra. Jag försöker då hellre prova på olika grejer för att se vad jag fixar och inte fixar.
För jag kan aldrig spontan göra en grej, utan jag måste planera det mesta.
 
Hur kom jag in inom smink världen?
Där är det oerhört mycket parfym inblandat!

Ja..det stämmer. Smink världen består till en hel del parfymerade grejer,
men även mycket oparfymerade grejer.
För oturligt nog blir folk mer och mer överkänsliga för dofter
(Och oftast utan vetskap om att dom utvecklat allergi)
 
Men jag började sminka mig för ca 6-7 år sen.
Då använde jag i princip bara mascara, men med tiden blev jag mer intresserad 
av vad som faktiskt finns.
Och då fick jag en idé!
 
Jag startar upp min blogg igen och försöker informera folk om vad det finns för produkter.
För allt jag använder är oparfymerat!
Har jag provat nånting och det är någon doft i sig skriver jag det.
 
Så då började min jakt på att luska fram vad som finns och vad just Jag klarar av.
Det är inte säkert att DU fixar det för att JAG fixar det.
För min hy är väldigt känslig mot nya produkter.
 
Jag kommer visa i de andra inläggen vad jag lyckats hitta hitintills.
 
Men nu till lite information om Allergi och Astma
 
Astma- och Allergiförbundet
En bra sida för oss som är allergiska eller behöver veta mer information kan gå in på
Astma och Allergiförbundets egen hemsida
 
Jag tänkte använda lite information därifrån idag tänkte jag.
 
Det finns en mängd olika prognoser när det gäller allergi.
Många utav dom som man inte tänker på i vardagen.
 
Oftast när man är allergisk, men inte alltid, så brukar man även ha Astma.
Såhär står det om Astma
 
'Astma beror på en inflammation i luftrörens slemhinnor och kännetecknas av en ökad känslighet (hyperreaktivitet) för en mängd olika ämnen och faktorer, t.ex. fysisk ansträngning eller allergener. Kontakten med dessa faktorer leder till en sammandragning av luftrören, vilket i sin tur ger olika symtom som andnöd och hosta. Typiskt för astma är att sammandragningen av luftrören kan gå tillbaka och att lungfunktionen kan variera från period till period mellan sänkt och helt normal. Astma kan indelas på olika sätt och ett vanligt indelningssätt är att skilja på allergisk och icke-allergisk astma.'
 
Om just Allergi får man kolla mer specifikt på de olika symptomen som man får av
olika produkter man inte tål.
För INGEN reagerar lika....
Allting är väldigt individuellt.
 
Men man kan säga på ett ungefär vad man kan få för symptom.
Här kommer lite olika grejer man kan vara allergisk emot och dess symptomer.:
 
Pollen allergi:
Vanliga symtom vid pollenallergi är: nysningar, nästäppa, rinnande/ svidande/kliande ögon, klåda i hals och gom, astmatiska besvär, trötthet, och huvudvärk. Man kan också få hosta och retningar i luftrören. I svåra fall kan astma utvecklas.
 
Pälsdjurs Allergi
 
Passiv rökning
 
Dofter och Överkänslighet:
Symtomen vid sensorisk hyperreaktivitet påminner om astma, men orsakerna till reaktionen är inte desamma. Doftöverkänslighet har inte med luktsinnet att göra utan beror på reaktioner i det s k kemiska sinnet (sensoriska nerver i luftvägar och ögon). Några vanliga symtom är luftvägsbesvär och besvär från slemhinnor i ögon, näsa och hals (t ex heshet). Dofter kan dock även utlösa astmaanfall hos personer med astma.
 
Matallergi:
Reaktioner på ett födoämne kan komma direkt efter det att man fått i sig allergenet, men de kan också dröja flera dygn.

Vanliga symtom är klåda i munhåla och svalg, rodnad kring munnen, svullna läppar, magsmärtor, diarré, illamående, kräkningar, snuva, andningssvårigheter, astma, klåda, rodnad och svullnad i ögonen, rinnande ögon, rinnande näsa, nässelutslag, klåda och eksem på kroppen.

Den allvarligaste reaktionen vid matallergi är anafylaxi. Tillståndet är sällsynt och drabbar framförallt personer med IgE-förmedlade allergiska reaktioner.

Eksem:

Huden är kroppens största organ, ungefär två kvadratmeter hos en vuxen människa. Den är ett levande organ och vårt skydd mot omvärlden. Eksem är en inflammation i hudens övre lager. De första symtomen är rodnad och klåda. Sedan kommer röda knottror och ibland vätskefyllda blåsor, huden ”kokar över”, vilket är den ursprungliga innebörden av det grekiska ordet ekzema, varifrån det svenska namnet kommer. Går blåsorna sönder uppstår sår som kan bli infekterade. I senare stadier kan huden bli torr, förtjockad och få smärtsamma sprickor.